نگاه مثبت صندوق بین المللی پول به گسترش بریکس

صندوق بین المللی پول با تمجید از برنامه های بریکس در زمینه افزایش اعضا عنوان داشت که همکاری های اقتصادی بین المللی باید مورد استقبال و تشویق قرار گیرد.

به گزارش تحریریه، «جولی کوزاک» سخنگوی صندوق بین‌المللی پول چند روز قبل اعلام کرد که گسترش بریکس باید مورد حمایت قرار بگیرد و تشویق شود.

او در پاسخ به سوالی در مورد برنامه های ترکیه برای پیوستن به این گروه نیز افزود که رشد این گروه می تواند در سطح جهان مفید باشد.

ترکیه از جمله آخرین کشورهایی است که اوایل سپتامبر به صورت رسمی برای عضویت در بریکس درخواست داد. این سازمان در سال ۲۰۰۹ توسط روسیه، چین، هند و برزیل تأسیس شد و یک سال بعد آفریقای جنوبی نیز به این سازمان ملحق شد. در سال ۲۰۲۴، این گروه بیشتر گسترش یافت و کشورهای مصر، ایران، امارات متحده عربی و اتیوپی به آن اضافه شدند.

چندی قبل «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه عنوان داشت که ۳۴ کشور برای پیوستن به این بلوک ابراز علاقه کرده‌اند و بحث‌هایی در مورد مشارکت‌های بالقوه آن ها مطرح شده است.

کوزاک در پاسخ به این سوال که آیا صندوق بین‌المللی پول خطری را از طرف بریکس احساس می کند، اظهار داشت «نظر ما این است که بهبود و گسترش همکاری‌های بین‌المللی و تعمیق روابط تجاری و سرمایه‌گذاری میان گروهی از کشورها باید مورد استقبال و تشویق قرار گیرد، به‌ویژه اگر با هدف کاهش شکاف میان کشورها و برای کم کردن از هزینه های تجارت و سرمایه گذاری در میان کشورهای عضو صورت بگیرد.»

وی افزود: «تصمیم برای پیوستن به چنین ابتکارهایی خواسته ای است که هر دولت باید به صورت مستقل آن را اتخاذ کند.»

آنکارا پیش از این بر حق خود برای برقراری روابط با هر کشور یا سازمان بین‌المللی که خودش انتخاب می‌کند، تاکید کرده ابود و اعلام داشت که تعامل با بریکس یا سازمان همکاری شانگهای (SCO) با سایر تعهدات آن از جمله ناتو تداخلی ندارد.

نگاه مثبت صندوق بین المللی پول به گسترش بریکس

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر گفت: ما بریکس را جایگزینی برای هیچ ساختار دیگری نمی‌دانیم. ما همه این ساختارها و اتحادها را دارای کارکردهای متمایزی می بینیم.

رئیس جمهوری ترکیه افزود که آنکارا به دنبال این است که برای همه سازمان هایی که بخشی از آن است، شریک قابل اعتمادی باشد. وی گفت: ما به عنوان یک عضو ناتو، تعامل با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، بریکس، اتحادیه اروپا یا سازمان کشورهای ترک را مشکل آفرین نمی بینیم. ما معتقدیم این روابط به صلح جهانی کمک می کند.

بلومبرگ اوایل ماه سپتامبر گزارش داد که عضویت ترکیه ممکن است در نشست آتی بریکس که اواخر اکتبر در کازان روسیه برگزار می شود، مورد بررسی قرار گیرد. اردوغان هم به این نشست دعوت شده است. «یوری اوشاکوف» دستیار رئیس جمهور روسیه تأیید کرد که آنکارا به طور رسمی درخواست عضویت کرده است و این سازمان آن را بررسی خواهد کرد.

پایان/

۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      0 0
      ایجاد سامانه ارتباط مالی بریکس به علاوه ذخیره سازی یوان به عنوان ارز قابل تبادل قدرت دلار زدایی و مقابله تحریمی یا غرب را بالا می برد . به چین هم اجازه می دهد که یوان فراتر از ظرفیت اقتصادش ایجاد کند و با مازاد ایجاد شده در کشور های بریکس سرمایه گذاری کند